La sang freda de Kankkunen-Piironen els portava cap a la vicòria i el títol mundial.
Amb 83 equips participants presents, el dimecres 25 de novembre de 1987 finalitzava a Chester el 36è RAC Rally, darrera prova del calendari del campionat del món de l'especialitat automobilística i a la que s'hi arribava amb el títol del certamen de pilots per decidir. A més a més, la ronda britànica també atorgava punts en els certàmens de constructors i producció, el que unit a una gran popularitat permetia als organitzadors presentar una llista d'inscrits amb 176 equips. D'aquests, 165 prenien part de l'edició del ral·li, iniciant a partir del diumenge 22 de novembre i també des de Chester, a recórrer les 48 proves especials programades de 513,29 km de distància.
Actuació de mèrit la de Blomqvist-Berglund amb un cotxe de propulsió.
La primera jornada del ral·li comptava amb 8 proves especials cronometrades, de les que 5 eren sobre asfalt, 2 més mixtes i la restant sobre terra, en total la celebració d'aquesta primera etapa suposava 36,17 km de lluita contra el cronòmetre, un tan anòmals doncs aquests discorrien en parcs i circuits formant els populars “Mickey Mouse”.
Els suecs de Ford, Stig Blomqvist i Bruno Berglund, aconseguien el millor temps en la primera cronometrada del programa a bord del seu Sierra RS Cosworth, amb el que aquests esdevenien els primers líders de la prova, però el clima britànic, fred i plujós, generava un terreny poc propici per a la propulsió del cotxe de l'oval, amb el que aquests ràpidament cedien la seva posició. Markku Alén i Ilkka Kivimäki aconseguien el millor temps en la segona especial i amb ell els finlandesos de Lancia passaven a liderar el ral·li, mentre que els antics líders baixaven fins la quarta plaça provisional, just per darrera del tercer dels Delta HF 4WD presents a la prova, el de Mikael Ericsson i Claes Billstam.
La parella líder s'imposava de nou en la tercera prova especial, perllongant una mica més el seu liderat, però aquest tocaria final en la següent cronometrada, quan els seus companys d'equip i compatriotes, Juha Kankkunen i Juha Piironen, s'hi anotaven el millor temps llevant-los 7 segons, suficients com per a que passessin a ocupar la primera plaça per 2 segons.
Les dues parelles finlandeses de Lancia s'hi jugaven el títol mundial de pilots, i per a tal necessitaven classificar-se en les dues primeres posicions, però sobretot els uns davant dels altres, doncs al Regne Unit hi arribaven empatats a punts, el que generava un estira i arronsa entre les dues formacions.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki, gràcies a imposar-se en les dues següents proves cronometrades, retornaven al liderat, però en tan bon punt el recuperaven, el perdien, quan en la penúltima prova especial de la jornada dominical, la següent, posaven el seu Lancia Delta HF 4WD sobre dues rodes en agafar un revolt i el cotxe acabava bolcant sobre el sostre, l'ajuda del públic minimitzava el temps perdut, tot i així els pilots es deixaven una mica més de mig minut vers Juha Kankkunen i Juha Piironen, els més ràpids a l'especial, que s'intercanviaven així les posicions.
En la segona passada per la prova especial d'Oulton Park, la mateixa que inaugurava el recorregut, Stig Blomqvist i Bruno Berglund tornaven a marcar el millor temps, amb el que la parella sueca de Ford superava la sueca de Lancia per 10 segons per tal de fer entrada al parc tancat de Chester en la tercera posició provisional a 50 segons de Juha Kankkunen i Juha Piironen i 10 segons per darrera de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, segons.
Amb l'arribada de la segona jornada, també arribaven les especials cronometrades forestals, molt més significatives i exigents que no pas les de l'etapa inaugural. En total la organització introduïa en el programa 14 cronometrades de 177,90 km de distància, de les que 1 era sobre asfalt, les quals serien afrontades amb el mateix ordre de sortida que l'etapa anterior a causa de la poca distància cronometrada disputada.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki doncs eren novament els primers en pista, on s'hi trobaven la típica boira britànica i a més a més neu verge, el que els feia perdre una mica de temps en anar obrint rodera. El suec Per Eklund i el britànic Dave Whittock s'imposaven en les dues primeres especials del dia, per en un primer moment poder superar a Stig Blomqvist i Bruno Berglund i ser quarts mentre que els de Ford baixaven fins la cinquena plaça, i després arribar fins la segona posició intercanviant-se-la amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki.
Juha Kankkunen i Juha Piironen posaven una pausa al domini de la parella equipada amb Audi Coupé Quattro, que en la quarta especial cronometrada del bucle de Clocaenog tornava a ser la més ràpida.
En quan la boira es dissipava, arribaren les pluges torrencials, les quals convertien les pistes gal·leses en autèntics fangars, en aquestes condicions els suecs de Lancia, Mikael Ericsson i Claes Billstam, s'hi desenvolupaven molt bé, que amb dos escratxs consecutius desplaçaven a Per Eklund i Dave Whittock fora del segon lloc provisional.
Arribats a la setena especial cronometrada de la jornada, la més llarga de l'etapa, Juha Kankkunen i Juha Piironen donaven un seriós correctiu a tots els seus rivals amb un temps impossible per a ells, establint un gap mínim de més d'1 minut amb tots els seus rivals, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki començaven a recuperar temps amb el millor registre en la següent prova especial, just abans de que Mikael Ericsson i Claes Billstam patissin una sortida de pista que combinada amb el segon escratx consecutiu de la parella finlandesa de Lancia, permetés a Markku Alén i Ilkka Kivimäki tornar a ocupar places de podi per darrera de l'Audi de Per Eklund i Dave Whittock, mentre que els seus companys suecs passaven de la segona fins a la quarta posició en deixar-se prop de mig minut en l'incident.
Markku Alén i Ilkka Kivimäki estaven en ratxa, i amb un tercer escratx consecutiu, els de Lancia assolien la segona plaça provisional, si bé aquests es trobaven a 1 minut i 23 segons de superar als seus companys d'equip i per tant d'esdevenir campions del món per primera vegada en la seva trajectòria. Aquesta distància es reduiria en 8 segons més quan els segons classificats s'anotaven el seu quart millor temps consecutiu, mentre que Mikael Ericsson i Claes Billstam s'aprofitaven d'una virolla de Per Eklund i Dave Whittock per tal de passar a ocupar la darrera plaça de podi.
Juha Kankkunen i Juha Piironen refredaven les mans als seus companys imposant-se en la dotzena prova especial, primera en el bucle del bosc de Hafren, que en la següent tornaven a ser els homes més ràpids. La tercera prova que es celebrava a Hafren era cancel·lada per excés de públic, amb el que els pilots es dirigien cap a Oulton Park per a finalitzar la jornada, on Stig Blomqvist i Bruno Berglund tornaven a ser els més ràpids.
En arribar novament a Chester a partir de quarts de set del vespre, l'activitat contra els cronòmetres es donava per finalitzada amb els tres Lancia Delta HF 4WD copant les tres primeres posicions, després de que els cotxes torinesos haguessin marcat els tres millors registres en les darreres especials forestals. La taula general de temps seguia estant comandada per Juha Kankkunen i Juha Piironen, seguits de Markku Alén i Ilkka Kivimäki a 1 minut i 14 segons del seu temps, i amb Mikael Ericsson i Claes Billstam 14 segons més avall tancant les places de podi i un coixí de 49 segons vers l'Audi Coupé Quattro de Per Eklund i Dave Whittock.
La tercera etapa del ral·li feia un viatge en sentit contrari al de l'anterior, és a dir cap al nord, per tal d'arribar fins a Escòcia. En total s'hi programaven 15 proves especials cronometrades de 193,58 km de distància, esdevenint així l'etapa més llarga de tota la cita, els quals conduirien els 103 equips que sortien de Chester a partir de quarts de quatre de la matinada fins a Carlisle, on hi tenien prevista l'entrada a quarts de deu de la nit.
Els tres Lancia iniciaven l'etapa com havien acabat l'anterior, és a dir copant les tres primeres posicions dels tres primers trams cronometrats que es celebraven, amb dos escratxs per a Mikael Ericsson i Claes Billstam i un per part de Markku Alén i Ilkka Kivimäki. Però en la quarta especial del dia, els suecs patien una sortida en el darrer revolt i perdien de cop 10 minuts, caient fins la cinquena plaça per darrera dels seus compatriotes de Ford Stig Blomqvist i Bruno Berglund.
Per davant Markku Alén i Ilkka Kivimäki mantenien el seu estira i arronsa amb Juha Kankkunen i Juha Piironen, fins que arribats a Langdale, vuitena prova especial del dimarts, els segons classificats bolcaven de morro novament el seu Lancia Delta HF 4WD, cedint-hi ni més ni menys que 3 minuts i mig i dues posicions a la general, amb el que els finlandesos més veterans es veien fora de les places de podi i el que encara era pitjor, a gairebé 5 minuts dels seus rivals a batre.
En arribar als boscos de Kielder, recta final de l'etapa, un problema amb els frens en l'Audi Coupé Quattro de Per Eklund i Dave Whittock, permetia a Stig Blomqvist i Bruno Berglund pujar fins la segona posició provisional, mentre que Markku Alén i Ilkka Kivimäki, amb el cotxe perfectament reparat pels seus mecànics i obstinats en recuperar temps, s'hi llençaven a l'atac assumint uns riscs elevats, tals que aquests patien una sortida de pista en la penúltima cronometrada de l'etapa, aquests perdien 7 minuts addicionals en quedar-se clavats a les roques, i que per tant en la general caiguessin 9 segons per darrera de Mikael Ericsson i Claes Billstam. Juha Kankkunen i Juha Piironen també patien una sortida de pista en aquest punt, però els líders tenien la sort del seu costat quan amb prou feines s'hi deixaven uns pocs segons i el seu cotxe no patia danys.
Els suecs de Lancia guanyaven el darrer tram de l'etapa, amb el que aquests confirmaven la cinquena plaça assolida i feien entrada a Carlisle a 3 minuts i 51 segons del quarts classificats, els locals Jimmy McRae i Ian Grindord. Per davant Juha Kankkunen i Juha Piironen es mantenien al capdavant de la taula amb un marge de 4 minuts i 23 segons vers els segons classificats, que ara eren Stig Blomqvist i Bruno Berglund. Per Eklund i Dave Whittock tancaven les places amb dret a podi 18 segons més avall.
La quarta i última etapa del ral·li portava als equips que restaven en actiu de nou fins a Chester; amb sortida des de Carlisle a tres quarts de set del matí, 89 afrontaven els darrers 105,64 km cronometrats al llarg de 10 trams sobre terra, en els que el principal punt d'atenció era la lluita que mantindrien Stig Blomqvist i Bruno Berglund amb Per Eklund i Dave Whittock per la segona posició amb dos cotxes diametralment oposats.
L'etapa arrancava amb domini dels pilots de Lancia, amb un escratx per part de Mikael Ericsson i Claes Billstam i un altre per part de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, mentre que entre els dos contendents de la segona posició s'establien taules. Per Eklund i Dave Whittock s'anotaven el seu quart escratx al ral·li en la tercera prova especial per acostar-se molt perillosament a la posició del seu amic, el qual responia compartint escratx ex-aequo amb Markku Alén i Ilkka Kivimäki en la següent i anotant-se un segon escratx consecutiu, ara en solitari en la cinquena prova especial.
A partir de llavors, i sota el domini en els cronòmetres de Markku Alén i Ilkka Kivimäki, Per Eklund i Dave Whittock van anar llimant distàncies fins que en la vuitena prova especial del dia finalment aconseguien superar Stig Blomqvist i Bruno Berglund, posició que ja no perdrien i que es veuria facilitada després de l'errada dels de Ford en la darrera cronometrada del recorregut.
Amb l'arribada a Chester per tercera vegada en quatre jornades el dimecres a quarts de nou del vespre, es donava per finalitzat el 36è RAC Rally, el qual es resolia amb la victòria dels finlandesos Juha Kankkunen i Juha Piironen, els quals en les darreres especials s'havien permès el luxe de pilotar amb un ritme més calmat. La parella de Lancia invertia un temps total de 5 hores 26 minuts i 36 segons en recórrer els 493,87 km cronometrats que s'acabaven disputant, 3 minuts i 12 segons menys que Per Eklund i Dave Whittock que pujaven al podi en la segona posició. El podi el tancaven Stig Blomqvist i Bruno Berglund a 3 minuts i 40 segons dels guanyadors.
En les verificacions posteriors però, els comissaris tècnics van trobar que els conductes d'admissió de l'Audi Coupé Quattro dels pilots Per Eklund i Dave Whittock no eren reglamentaris, amb el que la parella era exclosa de la prova i el seu lloc al podi ocupat per Stig Blomqvist i Bruno Berglund. Els locals Jimmy McRae i Ian Grindord, també a bord d'un Ford Sierra RS Cosworth, rebien la notificació que finalment havien estat tercers quan es trobaven de camí cap al Ral·li du Var, darrera prova del calendari europeu de ral·lis.
L'exclusió d'Eklund-Whittock, situava a McRae-Grindord al podi britànic.
Entre els vehicles amb fitxa d'homologació de producció, la victòria recalava en mans dels locals George Donaldson i Fred Gallagher per gairebé 7 minuts de marge vers el seu més immediat rival a bord d'un Ford Sierra RS Cosworth. Dóna la casualitat que Donaldson competia a bord de tal cotxe, després d'haver resultat el guanyador d'entre 15000 persones en una mena de programa de selecció. La victòria resultava intranscendent a efectes de campionat, doncs pràcticament només Alex Fiorio era qui el seguia, i l'italià havia aconseguit la corona amb anterioritat a Finlàndia.
George Donaldson guanyava el premi de Ford i el ral·li en Grup N.
El campionat de pilots arribava molt disputat a la ronda britànica, Miki Biasion arribava com a líder de la general, però l'italià ja havia complert amb el seu programa establert de 7 ral·lis, amb el que les úniques esperances a títol que aquest tenia, passaven per a que cap dels seus dos companys d'equip ocupessin una de les dues primeres posicions. Juha Kankkunen amb la victòria desfeia aquesta remota possibilitat i el finlandès renovava així la seva corona mundial. Markku Alén, que es va veure superat per la pressió al llarg de la cita, tancava el podi del certamen a 6 punts del seu company transalpí.
|
Punts |
Juha Kankkunen
|
|
Miki Biasion |
|
Markku Alén
|
|
En el campionat de constructors Lancia ja havia aconseguit la corona al mes d'agost amb motiu del Ral·li d'Argentina i tanmateix les set victòries que com a molt podien acumular a casa, al Ral·li Sanremo, amb el que aquesta vuitena victòria de la temporada que aconseguien al Regne Unit no pujava al comptador de la marca. Audi per la seva banda tenia assegurada la segona plaça d'inici davant l'absència dels Renault oficials, però a més a més la marca bavaresa, que no hi competia oficialment des de l'Acropolis, aconseguia 8 punts més gràcies al sisè lloc dels locals Llewellin-Short.
Constructor |
Punts |
Lancia
|
|
Audi
|
|
Renault
|
|